“Hilal göründü, kara göründü, kurtulduk” demişti.
İlk oruç adlı şiirinin satırlarından birinde.
Şair Ahmet Murat.
Bu cümleden olarak.
“Her ibadetin olduğu üzere,
Orucun da gayesi Allah'ı tanımaktır.
Allah'ın rızasına erebilmektir.”
Peygamber Efendimiz;
"Oruç tutun, sağlık bulun" buyuruyor.
Ve Fakat.
Orucu faydasından daha fazla,
Asıl gayesinden ötürü tutmalıyız.
Maksada ulaşabilmek için islâmın beş temel şartı mühimdir.
Kelime-i Şehadet getirerek müslüman oluyor,
Namaz kılıyor,
Bir başka maddi ibadet olan zekat veriyor,
Hacca gidiyor,
Oruç tutuyoruz.
Şehadet etmek dışındaki şartlar ameli yani davranışsal şartlardır.
Bir insanın zekat verdiğini anlayabiliriz.
Namaz kıldığını görebiliriz.
Hacca gittiğini de görebiliriz.
Oruç..
Görünmeyen tek ibadettir.
İnsanın kendisi söylemediği müddetçe, onun oruçlu olup olmadığını bilemeyiz.
O yüzden oruç;
Gizli ibadetler arasında yer alır.
Namazda görünen,
Oruçta görünmez olur.
Namazda, Rabbimizin huzurunda duruyor ve konuşuyoruz.
Bunu tek başımıza da,
Cemaat halinde de yapabiliyoruz.
Oruçta ise her şey gizli şekilde cereyan ediyor.
Kimse fark etmeden, Rabbimizle birlikte oluyoruz.
Herkes;
O'nun huzurunda duruyor,
Onu düşünüyor,
Tefekkür ediyor ve onu tanımaya çalışıyor.
İbadet,
Bir şey yapmak anlamına gelmektedir.
Namaz'da ayakta durur, tekbir getirir.
Rükûa gider, secde ederiz.
Burada amel vardır.
Hac'da.
Tavaf eder, Arafat'ta dururuz.
Zekât'ta..
Belirli bir sayının maldan çıkartılarak ihtiyaç sahibine ulaştırılmasını sağlarız.
Bunların hepsi bir fiildir.
Ama oruç, böyle bir ibadet değildir.
Yani, oruç.?
Yapmak üzerine değil,
Yapmamak üzere yapılan bir ibadettir.
Yememek,
İçmemek,
Uzak durmak.
Halbuki bunlar oruçsuz zamanlarımızın temel insani davranışlarındandır.
Hayatı bu ihtiyaçlar ayakta tutar.
İnsan, yiyen, içen, çoğalan,toplum kuran bir varlıktır.
Oruç ibadeti.! Bunların insan için temel olmadığını anlatmak istiyor.
Tabii bu arada.!
Orucu konuşurken.!
En temel fiillerimizin imsak ve iftar olduğunu unutmamamız gerekiyor..
İmsak insanın kendini tutması..
İftar insanın kendini bırakmasıdır..
İmsak "dur" demekse,
İftar "yürü" manasındadır.
Fiil, bizim tabii hareketlerimiz ve davranışlarımızken,
Amel ise iradi davranışlarımızdır.
Fiili amel yapan şey niyettir.
Niyeti ise akıl inşa eder.
Hayvanların, bitkilerin amelinden söz edemeyiz.
Amellerimizi irademizle tercih ettiğimiz için "dur" diyebiliyoruz.
O halde!
Bir şeyi ret etmeyi özgürlüğün tanımı olarak görebiliriz.
Oruç.
Bir şeyi yapmama özgürlüğüdür.
Oruç.
Bir şeyi yapmamayı tercih etmektir.
Oruç.
Bağımlı olmaktan kendimizi kurtarmaktır.
Oruç.
Susmak, duymamak, konuşmamaktır.
Bizler namaz kılarak da günlük hayatın bize dayattığı zorunlulukların dışına çıkarak.
Hayata "dur" diyoruz.
Hayatın dışına çıkıyoruz.
Tuttuğumuz orucumuzla hayata ayrıca "dur" demenin özgürlüğünü yaşıyoruz.
Yaşadığımız modern hayat,
Bizi hıza ve hazza maruz bırakıyor.
Bunun esaretini yaşıtıyor.
Orucun sükûnetli hali..
Bizi bu esaretten kurtaracaktır.
Bu hıza ve hazza "dur" diyebilme özgürlüğümüzün anahtarı olacaktır.
kaynak ve alıntı Ekrem Demirli. Lacivert Dergi